http://masmurni.blogspot.com/

Wednesday, August 25, 2010

Koleksi Kuih Talam


Kuih Talam ada banyak jenis.Ada talam pandan,talam,ubi,talam,keladi,talam jagung,talam labu dan beberapa jenis lagi.Kenapa dipanggil kuih talam???hahaha jawapannya sangat mudah..sebab..kuih ni dibuat dalam talam :)

Mula sekali nak berkongsi resepi talam pandan.Kuih favorite aku nih.....resepi ni diambil dari joayee.Dah cuba buat sendiri..hasilnya...sedap sekali(bukan sebab aku pandai buat kuih ni..tapi resepi yg ok!!)


Resepi Talam Pandan


Bahan-bahannya ( 15 org=2 loyang )

  • LAPISAN BAWAH-HIJAU:*
  • 1 1/2 cwn gula
  • 2 1/4 cwn tepung beras
  • 1/3 cwn tepung gandum
  • 5 1/2 cwn air pandan (10 helai daun pandan)
  • 1 1/2 tbs air kapur
  • LAPISAN ATAS-PUTIH:**
  • 1/3 cwn tepung beras
  • 3 cwn santan
  • 4 tbs tepung jagung
  • 1 tsp garam

Cara-cara

  1. Campurkan semua bahan *. Kacau hingga tak bergentel. Masak sekejap dgn api sederhana, kacau. Cukup sampai naik wap dan gula hancur
  2. Isikan dalam acuan yg di sapu minyak. Kukus hingga masak . (15-20min) bergantung kepada size bekas.
  3. Campur semua bahan **. Kacau. masak sekejap dengan api sederhana hingga naik wap.
  4. tuangkan atas lapisan hijau, dan kukus lagi hingga masak.
  5. pastikan penutup kukusan di bungkus dengan kain, utk menghasilkan permukaan yg cantik & rata.
  6. Biar betul2 sejuk baru potong.


Resepi Talam Labu (pun aku suka kuih ni)


BAHAN LAPISAN BAWAH :-)

100 g labu yang siap dikupas, kukus hingga lembut dan lecek halus

50 g gula halus
300 ml santan
65 g tepung beras
1 camca teh tepung gandum
Secubit garam
Beberapa titik pewarna kuning

BAHAN LAPISAN ATAS :-)
200 ml santan
20 g tepung jagung
2 camca besar tepung beras
1/4 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan kukusan, lenser tin bulat berukuran 8 inci dengan sedikit minyak (mat guna mentega). Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan2 "lapisan bawah', kecuali labu lecek, kacau hingga rata dan sebati, kemudian tapis. Masukkan labu dan kacau rata. Tuang dalam tin, tutup permukaan tin dengan aluminium foil foil dan kukus 15 minit dengan api sederhana.
  3. Bancuh semua bahan "lapisan atas", kemudian tapis. Tuang perlahan atas no 2 tadi, tutup kembali dengan aluminium foil dan sambung mengukus lagi selama 20 minit. Buka aluminium foil dan biar kuih sejuk sepenuhnya sebelum dipotong....
Seterusnya:
Resepi Talam Ubi



Bahan-bahan ( satu keluarga yang besar )

  • Lapisan bawah
  • 1 kilo ubi kayu [mesinkan dgn 1 cawan air. Tapiskan ubi tu
  • 2 cawan air
  • 1 cwn gula merah
  • 1 cwn gula pasir
  • Bahagian atas
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan tpg beras
  • 4 1/2 cwn santan - 1 biji kelapa
  • 1 sk garam

Cara-cara

  1. panaskan pengukus
  2. air, gula merah dan gula dimasak hingga mendidih
  3. gaul dengan ubi kayu hingga rata dan kukus lebih kurang 20 minit
  4. campur semua bahan bahgian atas, kacau dan taoiskan
  5. kacau atas api sebentar lebih kurang 10 minit, jgn berhenti mengacau, pastikan api perlahan.
  6. Bila bahagian bwh dah masak cakar dengan garpu dan tuang bahagian atas perlahan-lahan. kukus 20 minit lagi
  7. tunggu sejuk dulu untuk potong supaya potongannya menawan.....
Resepi Talam Keladi


Bahan-bahan ( Loyang 10 x 10 cm )

  • Bahagian Atasnya :-
  • 2 cawan gula pasir
  • 4 cawan santan pekat
  • 3 helai daun pandan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 st. garam
  • 1 st. perwarna purple
  • Bahagian Bawahnya :-
  • 4 cawan santan cair
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan keladi dadu siap rebus
  • 1 biji telur
  • 1 st garam

Cara-cara

  1. Untuk bahagian atasnya:- Satukan santan pekat,gula pasir dan daun pandan jerang atas dapur dengan api pelahan sekali mengelegak saja tutup api dan biarkan sejuk betul.Setelah sejuk masukan tepung pukul rata dan masukan telur yang dipukul ringan dengan garam dan kacau rata-rata kemudian di tapis dan campurkan dengan perwarna purple ketepikan dulu.
  2. Untuk bahagian bawahnya:- Bancuh tepung beras dengan santan cair dan telur pukul ringan dgn garam dan di kacau rata-rata tapis masukan dalam periok dan jerang atas dapur dengan api pelahan dan kacau selalu supaya tidak bergentel2 setelah pekat masukan pula keladi dadu tadi dan digaul rata dan tuangkan dalam loyang yang siap dialaskan dengan plastik berukuran 14" x 14" rata kan adunan dan kukus selama 5 minit dulu dan tuangkan bahagian atasnya pelahan2 mengunakan senduk dan kukus semula dalam masa 10 minit buka tudung kukus dan lap diatas kuih dengan kertas tisu dan kukus semula selama 15 minit.Penutup kukus hendaklah dibungkus dengan kain dan kukus dengan api yang pelaha.Selamat mecuba.

Resepi Talam Jagung

Bahan-bahan ( 1 loyang sederhana )

  • 1 cwn jagung cream
  • 2 cwn tepung beras
  • 1/2 cwn tepung jagung
  • 3 1/2 santan pekat
  • 1 cwn gula
  • *Bahan Atas*
  • 1 1/2 cwn tepung beras
  • 4 1/2 cwn santan
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Gaul semua bahan bawah. kacau sebati. Masukkan dalam loyang- kukus 45 min.
  2. Campur bahan atas dlm mangkuk lain, tapis dan kacau atas api selama 10 min.
  3. Setelah lapisan bawah siap, tuang bahan untuk lapisan atas dan kukus selama 20 min.
  4. Sejukkan sebelum dipotong. selamat mencuba.



Talam Suji Mocha

Sujimocha

Bahan-bahan ( talam sederhana (apprx 20 org makan) )

  • ** Bahan Atas**
  • 3 cawan santan pekat
  • 4 sudu besar tepung gandum
  • 3 biji telor
  • 1 1/2 cawan gula
  • 1 sudu besar mocha paste
  • ** Bahan Bawah**
  • 2 cawan tepung suji
  • 6 cawan santan cair
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1 sudu kecil pewarna kuning
  • 1 cawan gula

Cara-cara

  1. Satukan semua bahan untuk bahagian bawah. Kacau atas api sederhana hingga pekat, jgn sampai keras(edit). Kemudian pindahkan ke dalam loyang. Ratakan. kemudian kukus selama lebih kurang 15 minit (bila tekan dengan tangan, bancuhan tak melekat kat jari).
  2. Sementara itu, sediakan pula bahagian atas. Satukan semua bahan. Tapis. Kemudian Tuang ke dalam loyang (yang dah sedia dengan bahagian bawah tadi). Kukus sehingga masak. (saya lupa nak tengok jam berapa lama saya kukus..tapi lebih kurang sejam)
  3. Tunggu sejuk baru potong & ngap!

Talam Suji

08-08-07_0001

Bahan-bahan ( Sekeluarga )

  • BAHAN LAPIS BAWAH
  • 1 1/2 cawan tepung suji
  • 4 cawan santan pekat
  • 3/4 cawan gula pasir
  • Secubit garam
  • Sedikit pewarna kuning
  • BAHAN LAPIS ATAS
  • 4 cawan santan pekat
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 1 cawan tepung gandum
  • 3 sudu besar gula
  • 1 cawan gula merah

Cara-cara

  1. Masuk kesemua bahan lapis bawah ke dalam periuk dan kacau atas api perlahan hingga pekat.Tuangkan ke dalam acuan dan kukus selama 20 minit.
  2. 07-08-07_2350
    Campurkan kesemua bahan lapis atas dan masakkan atas api kecil hingga pekat.Tuangkan lapisan atas ini di atas lapisan bawah yang telah dikukus tadi.Ratakan dan kukus semula selama 20 minit.Potong dan hidangkan.


Talam Cendol

Kuih-talam

Bahan-bahan ( 10 org )

  • LAPISAN ATAS:
  • 60g tepung beras
  • 2 sb tepung jagung
  • 70g gula merah
  • 2 sb air kapur
  • 200ml air
  • LAPISAN TENGAH:
  • 60g tepung beras
  • 10g tepung gandum
  • 50g gula
  • 400ml air
  • 200g cendol
  • sedikit pewarna hijau
  • LAPISAN BAWAH:
  • 60g tepung beras
  • 10g tepung gandum
  • 1 biji santan pekat
  • 1/2 sk garam

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan untuk setiap lapisan. Setiap lapisan campurkan berasingan.
  2. Masak setiap lapisan atas api yg perlahan,kacau hingga pekat.
  3. Untuk lapisan tengah masukkan cendol apabila bancuhan tadi hampir pekat.
  4. Masukkan dalam acuan dan kukus. Masukkan lapisan bawah , diikuti lapisan tengah dan akhir sekali lapisan atas.
  5. Biarkan sejuk barulah dipotong.


Talam Keledek


Bahan-bahan

  • 150gm keledek orange, direbus dan dilecek 200ml air
  • Bahan Lapisan Bawah
  • 60gm tepung beras
  • 80gm tepung ubi
  • 10gm tepung sago
  • 200ml santan pekat KARA
  • 120gm gula halus
  • 1/4 sudu teh garam
  • Bahan Lapisan Atas
  • 30gm tepung beras
  • 40gm tepung ubi
  • 5gm tepung sago
  • 100ml santan pekat
  • 100ml air
  • 1/2 sudu teh garam

Cara-cara

  1. Rebus ubi keledek hingga lembut. Kupas kulit dan kisar bersama air hingga menjadi pes.
  2. Bancuh bahan lapisan bawah hingga sebati dan tapis. Masukkan pes keledek dan gaul rata.
  3. Susun acuan lompang, tuangkan adunan tadi, 3/4 memenuhi acuan dan kukus selama 15 minit.
  4. Untuk lapisan atas, sebatikan semua bahan dan tapis.
  5. Apabila lapisan bawah masak tuangkan adunan lapisan atas dan kukus selama 15 minit lagi atau hingga masak.
  6. Abcd0015
    Kalau nak talam unggu, gantikan keledek berwarna unggu, kalau letak keladi, jadi talam keladi mini... senangkan gunakan saja base yg sama mcm-mcm kuih boleh dihasilkan. selamat mencuba.


Talam pisang

Abcd0013__2_

Bahan-bahan ( Loyang 8" empat segi )

  • Bahan A
  • 120gm tepung beras
  • 100gm tepung ubi
  • 250ml santan pekat KARA
  • 150ml air
  • Bahan B
  • 175gm gula
  • 1/2 sudu teh garam
  • Daun pandan
  • 400ml santan cair
  • Bahan C 400gm pisang nangka (dihiris nipis)

Cara-cara

  1. Satukan bahan A, gaul rata supaya tidak berketul.
  2. Masak bahan B sehingga mendidih, keluarkan daun pandan. Tuang kedalam bahan A, kacau rata. Bahagikan kepada 3 bahagian.
  3. Tuang bahagian pertama dan kukus selama 5 minit. Angkat dan aturkan hirisan pisang ke atasnya. Kukus sekejap supaya pisang masak.
  4. Tuang bahagian kedua dan kukus selama 5 minit, aturkan pisang buat seperti bahagian pertama.
  5. Untuk bahagian terakhir kukus selama 30 minit dan tutup loyang dengan aluminium foil.
  6. Sejukkan kuih sebelum dipotong


Talam Pulut Hitam
190220101101

Bahan-bahan ( Loyang 8" empat segi )

  • Bahan A 100gm beras pulut hitam 250gm beras pulut putih } di rendam semalaman berasingan
  • Bahan B 250ml air 50ml santan pekat KARA 1 1/2 sudu teh garam
  • Bahan C (Lapisan Atas)
  • 40gm tepung beras
  • 20gm tepung kastard
  • 40gm tepung ubi
  • 1 biji telur
  • 150ml santan pekat KARA
  • 130ml air
  • 90gm gula kaster
  • 1/4 sudu teh garam
  • sedikit pewarna kuning

Cara-cara

  1. Toskan pulut hitam dan kukus selama 30 minit. Angkat dan ketepikan.
  2. Toskan pulut putih dan kukus selama 30 minit. Angkat dan gaulkan dengan pulut hitam dan bahan B hingga rata.
  3. Pulut yang digaul tadi dimasukkan kedalam loyang 8" empat segi yang dilapik dengan daun pisang atau plastik. Tekan padat pulut kedasar loyang dan kukus selama 10 minit lagi.
  4. Satukan bahan C, gaul rata dan tapis.
  5. Tuangkan adunan ke atas pulut yang telah dikukus tadi, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit.
  6. Biarkan betul2 sejuk baru dipotong.
  7. Jika ingin membuat 2 lapisan atas dgn berlainan warna gandakan bahan C.
  8. Selepas adunan masak, masih terdapat air pada permukaannya tuang keluar air tersebut perlahan2 baru dimasukkan lapisan seterusnya

Wah ..da banyak jenis talam yang aku dah selongkar.Da boleh buat koleksi buku resepi talam nih..hehe...nanti kalau jumpa lagi...akan ditambah koleksinya.
Terima kasih kepada penyumbang resepi-resepi ni..minta dihalalkan dunia akhirat.Tak tau pun sape pemilik sebenar resepi talam..jadi tak payah minta izin untuk publishkan kot.hehehe..apa-apa pun,selamat mencuba ye..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs