http://masmurni.blogspot.com/

Thursday, August 19, 2010

Sharifah Aini dan Siti Norhaliza berdamai

SESUDAH lebih lima tahun berada dalam ‘kancah dingin’, akhirnya Biduanita Negara, Datuk Sharifah Aini dan penghibur handalan, Datuk Siti Nurhaliza, kembali mengukuh kan ikatan silaturahim mereka apabila dipertemukan semula dengan usaha pihak media tempatan.

BERTEMU SEMULA...Kak Pah dan Siti mahu lupa kisah lama dan anggap mereka mangsa keadaan.
BERTEMU SEMULA...Kak Pah dan Siti mahu lupa kisah lama dan anggap mereka mangsa keadaan.
Mengesahkan mengenai perkara itu, Siti yang ditemui pada majlis pelancaran lagu raya terbaru, Panggilan, di Ampang, Hulu Klang, malam kelmarin, berkata dia menyambut baik usaha pihak media itu kerana selama ini tidak pernah menyimpan sebarang rasa dendam atau marah terhadap Kak Pah. “Siti berterima kasih kepada rakan media termasuk Berita Harian kerana bersungguh-sungguh mengatur sesi foto untuk Siti dan Kak Pah. “Memang Siti tiada masalah untuk bertemu Kak Pah dan insya-Allah, kami akan berjumpa dalam sesi fotografi yang sudah diaturkan. Siti anggap semua cerita dulu sebagai satu pengalaman yang mematangkan diri Siti dan harus dilalui dengan tabah. Semua yang terjadi antara Siti dan Kak Pah dulu sudah Siti lupakan dan tidak pernah Siti simpan dalam hati,” kata Siti.


Kak Pah ketika ditemui Rap di Restoran Rebung, Bangsar, pada malam yang sama juga kelihatan gembira dan mengakui dia tidak berdepan masalah untuk mengambil gambar bersama penyanyi lagu Cindai itu.


“Sebenarnya sudah lama pihak media mahu mempertemukan saya dengan Siti baik dalam perjumpaan tertutup mahupun terbuka, cuma masa tidak mengizinkan kami ketika itu. Terus terang, sejak tahun lalu lagi saya sudah bertemu dengan Datuk K (Khalid Muhd Jiwa) dan Siti di majlis rasmi. Ketika ini kami bertegur sapa dan bertanyakan khabar.


“Bagi saya, foto sesi ini hanyalah formaliti saja kerana kami sudah pun berjumpa. Dulu saya dan Siti menjadi mangsa keadaan dan ia hasil perbuatan orang di sekeliling yang menghasut, memfitnah dan cuba melaga-lagakan kami. Semuanya saya anggap sebagai salah faham saja dan tiada sebab untuk kami memanjangkan isu lama,” jelas Kak Pah.


Siti pula enggan mengulas lanjut mengenai perkara yang sudah-sudah kerana menyifatkan selama ini tiada sengketa atau pergaduhan antara mereka hingga pertemuan itu perlu disifatkan sebagai satu misi damai. Pada 2004, kontroversi pernah tercetus apabila gara-gara e-mel yang membabitkan Kak Pah dan Siti. Ia menggemparkan dunia hiburan tanah air hingga kes itu terseret ke mahkamah apabila Sharifah Aini didakwa menyebarkan e-mel yang memburuk-burukkan Siti.


Sharifah Aini didakwa mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana menyebarkan fitnah yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. Seramai 20 saksi terdiri dari artis dan wartawan hiburan dipanggil sebagai saksi tetapi atas masalah teknikal, kes itu akhirnya digugurkan Mahkamah Majistret Petaling Jaya pada 12 April 2005. Nama Siti timbul berikutan e-mel layang yang dikatakan ditulis dan dihantar oleh mereka yang menggelarkan diri sebagai ‘Asmah & The Gang’. Berikutan itu, polis menerima beberapa laporan yang dibuat beberapa individu, termasuk artis dan wartawan hiburan tempatan di Balai Polis Pantai, Sungai Besi, Damansara, Salak Selatan dan Brickfields berhubung penyebaran e-mel berkenaan.


Seorang pensyarah lelaki berusia 37 tahun turut ditahan polis Pulau Pinang pada 26 Sep tember 2004 untuk membantu siasatan kes menyebarkan e-mel layang itu.


Sejak itu juga, peminat kedua-dua penyanyi ini dilihat mempertahankan mereka hingga berlaku perdebatan sesama peminat di Internet. Hubungan Siti dan Kak Pah juga dilihat makin renggang berbanding sebelum itu apabila mereka pernah digandingkan bersama seperti ketika Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2003 (ABPBH2003) di Genting Highlands.


Apapun, jelas kedatangan Ramadan kali ini benar-benar membawa rahmat kepada Siti mahupun Kak Pah kerana mereka kembali meng eratkan hubungan silaturahim seperti mana adik dan kakak.


“Saya ingin teruskan hidup dengan tenang dan menumpukan perhatian kepada keluarga dan perniagaan hiasan dalaman,” kata Kak Pah.-sumber mymetro

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers