http://masmurni.blogspot.com/

Sunday, November 21, 2010

Keluarga Berry-Strawberry (Siri2)





Buah ini  sudah ditanam sejak abad 13 ini memiliki rasa manis, segar yang sarat vitamin dan mineral.
Buah ini berbentuk hati dengan warna merah menyala... sebab tu la kot buah strawberry ni selalu dikaitkan dengan cinta ..hehe


Rasa manis segar buah strawberry memberi manfaat pada badan kita..Strawberry kaya dengan vitamin A, C, B, Kalsium, Posfat, dan Magnesium. Misalnya, kandungan vitamin sejumlah 56.700 mg per 100 gram s sangat baik sebagai antioksidan dan membantutkan pertumbuhan sel kanser dalam badan.Kandungan lemak yang rendah, kolesterol rendah dan serat yang tinggi membuat strawberry sangat  sesuai untuk mereka yang mempunyai diabetes atau ingin menurunkan berat badan.



Resepi berasaskan Strawberry




STRAWBERRY BANANA SMOOTHIE
10 biji fresh strawberries
2 biji pisang
3 sudu gula atau madu
1 cawan kiub ais
3/4 cawan susu atau yogurt

Cara membuatnya:

Masukkan semua bahan dalam blender.
Blender sehingga nampak halus(sebati)
Kalau nak rasanya lebih sedap,titikkan beberapa esen vanilla atau ekstrak almond..maka terhasil lah sudah smootie yang sedap...dah siap jangan lupa hantar secawan dua kat saya..hehe

gambar:google
resepi:cooks.com

19 comments:

Afiq Bukhari said...

strawberry ni manis ek? saya kalau tgk buah de je pun da rasa masam hehe

Zaer!! said...

wah! xpernah makan buah ni.masam.hehe.kalau yang gule2 ke,cordial ke.pernah ler..hehe

masmurni said...

buah ni manis kalau berada di tempat sejuk...hehe

ShaLLeyShaLina said...

nyum nyum.....=)

Nuff4u said...

singgah malam..sini..saya memang suka makan buah strawbery........buah bery ada kat rumah

Solihin Zubir said...

strawbery kt cameron x sedap! huhu..

lemoc b0NgoK said...

sedapp wo0o

Marhaen Kacak said...

akak..belanja eskrim strawberi..:)

10 Aplikasi Freeware Pilihan Terbaik @ marhaenkacak

aibaks said...

bestnyer strawberry.. tapi mahal la strawberry kat sini.. huhu

anamizu said...

sedapnye ^^

masmurni said...

perempuan je yg suka buah strawberry ni...tapi lelaki kurang berminat...hehe

biskut said...

ya Masmurni..strawberry nya membuatkan malam semakin lapar

missSenget said...

kak...sedap ke strawberi banana smoothie tu?

makan segar cmtu lg besh kot..

hee~...sedapnye~!!

Luffy said...

woow..mau buat strawberry coklat...huhu

Ellen said...

salam pagi, lawatan ellen ke "A MUST VISIT BLOG"...apa kbr hari ni?

tak dpt buka s.mix la

Apple Sweet said...

salam ziarah....sy dh follow awk nty follow sy plk yer...rjin2 la singgah teratak sy

dreamChaser said...

i like smoothie!! (^_^)

n thnks for dropping at my blog ya :)

Amirrah Zawani said...

sgt menggoda lah smoothie tu..

aima in luv said...

sangat yummmy kan straberry
ish2... sedap nya.. hehehheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs