http://masmurni.blogspot.com/

Thursday, August 9, 2012

SAMM mahu kerajaan umum lokasi kamera AES (Saman Trafik)

WARTAWAN SINAR HARIAN
9 Ogos 2012
“AES merupakan sistem perangkap kesalahan lalu lintas yang mula beroperasi dan saman yang dikendalikan syarikat akan dilaksanakan bermula 12 Ogos ini dan pemilik kenderaaan boleh disaman hingga maksimum RM2,000 kerana sistem ini,” katanya.
SHAH ALAM - Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa agar Kementerian Pengangkutan mengumumkan lokasi-lokasi kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), yang akan ditempatkan di seluruh negara supaya pengguna lebih berhati-hati menggunakan jalan raya semasa musim perayaan.
Penyelaras Kebangsaan SAMM, Yaser Sheikh Abd Rahman berkata, jika pihak berkenaan gagal untuk mengumumkan lokasi-lokasi kamera, ia jelas menunjukkan sikap mereka yang mahu mengaut keuntungan semata-mata, bukan meningkatkan kesedaran pengguna kepada “perception of being cought” seperti yang dimahukan kerajaan.
Sistem ini merupakan penguatkuasaan secara automatik iaitu keseimbangan daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya 2006 hingga 2010.
Sistem penguatkuasaan yang mapan mampu mengubah sikap pemanduan tanpa mengira kadar pertambahan kenderaan, pemandu atau kekangan penguatkuasaan.
AES mampu mengesan dan merakam secara automatik sebaik sahaja  kesalahan lalu lintas dilakukan dan maklumat akan terus dihantar secara ‘real time online’ ke Pusat Kawalan AES bagi diproses seterusnya saman dikeluarkan secara automatik melalui pos kepada Orang Kena Saman (OKS).
Justeru, SAMM mahu menuntut pihak berkuasa melalui PDRM agar bersikap benar-benar ikhlas bagi menangani perkara ini.
“Walaupun terdapat banyak bantahan tetapi terhadap penswastaan saman lalu lintas, seperti biasa kerajaan tidak mempedulikan suara rakyat dan tetap melaksanakan sistem saman yang akan menguntungkan pemodal besar ini,” jelasnya.
Oleh itu, SAMM menasihatkan agar semua pengguna kenderaan supaya lebih berhati-hati bagi mengelakkan kecelakaan jalan raya dan juga kehilangan wang ringgit akibat disaman.
“Kami sendiri akan mengadakan kempen keselamatan jalan raya dengan cara tersendiri di beberapa lokasi seluruh negara,” katanya.
Komen-Komen
Yoep Omar ·  Top Commenter · Sultan Qaboos University
rahsia xrahsia...utK aNda SEMUA RakYAt MaLAYsIA.. SY MOHON boleh Tk, SyoRkaN pd DATO SERI ANWAR IBRAHIM....iSEntIF jk PR merintah 2013 moHoN SAMAN TRAFIC Di BATAL n MANSUHKAN..GUNAKAN kaedah lain. JgN menBeBaNkaN RAkYAt dgN PERAngkAP HAD LAJu...KAMI TIDAk SeTUjU SAMAN PERANGKAP HADLAJu... anda SETUJU sila VOTE dan SERAH n BGTAW PADA DATO SERI ANWAR IBRAHIM... 
Rosmaiza Daud ·  Top Commenter
POLIS NAK BAGI DUIT KAT KERAJAAN PERSEKUTUAN UNTUK BUAT DANA PILIHAN RAYA. KERAJAAN NAK MENGAJAR RAKYAT.BUKAN NAK AJAR
Tok Janggut ·  Top Commenter · Manager at Honest Lawyer
x boleh bagitau.nanti x dapat saman.Susah lh kjaan nk cari duit...
Zulkhairi Yaacob ·  Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
orang naik basikal je tak nak tahu kat mana kamera nie dipasang....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers