http://masmurni.blogspot.com/

Friday, September 30, 2011

Ikan Keli Pun Ada Halal Haram Juga.....


Cerita ikan keli yang memakan makanan halal haram ni terjumpa dalam fb... 
just nak share untuk panduan 
diri sendiri dan kepada sesiapa yang terbaca info ini.


ikan keli 


Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam) 

· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin) 

· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup


Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar.

dapat dari sini

4 comments:

cekmet said...

wlaupun sy xmkn sgt ikan keli tp this info sgt bermkna
:)

kpah k-poh said...

memang tak makan ikan keli...tak sangka yaa ada halal dan haram...

NaniE said...

terima kasih info ni..saya rasa mcm te penah je sekali tu goreng ikan keli meletup teruk..nauzubillah..

misz farahniza said...

haaaaaa ???
payah2..
my feveret pulak !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs