http://masmurni.blogspot.com/

Wednesday, January 5, 2011

Yogurt - Rahsia Diet Wanita Perancis

Mudah dimakan, mudah dibawa. Selain dari rasanya yang lazat, yogurt juga dapat membantu dalam penurunan berat badan.


Selama bertahun-tahun, yoghurt telah dikaitkan dengan kesihatan yang baik.Makanan susu krim telah lama menjadi bahan makanan di Mediterranean, India, dan diet Perancis.Bahkan, menurut Mireille Guilliano, penulis Perempuan Perancis terlaris Don't Get Fat, yogurt adalah salah satu rahsia Perancis untuk mengendalikan berat badan.






Kebaikan Lain Yogurt Secara Ringkas:


1. Lebih mudah dihadam berbanding susu.Bagi yang alegik dengan susu, yogurt adalah alternatif terbaik untuk mengantikan susu dalam diet harian.

2. Yogurt dapat menurunkan kolesterol . Ada beberapa kajian yang telah menunjukkan bahawa yogurt boleh mengurangkan kolesterol darah. Yogurt dapat mencerna kolesterol atau kerana yogurt mengikat asamempedu, (yang juga telah terbukti dapat menurunkan kolesterol), atau kedua-duanya.

3. Meningkatkan penyerapan kalsium dan vitamin B. Lactic Asid di dalam yogurt membantu dalam pencernaan kalsium susu agar mudah diserap.

4. Yogurt boleh meningkatkan kekebalan tubuh. Para penyelidik yang mengkaji kepada 68 orang yang makan dua cawan yogurt sehari selama tiga bulan mendapati bahawa mereka mempunyai tahap kekebalan interferon yang lebih tinggi . Bakteria dalam yogurt merangsang melawan jangkitan sel darah putih dalam aliran darah. Beberapa kajian telah menunjukkan yogurt mengandungi faktor yang mempunyai kesan anti-tumor pada haiwan percubaan.

5. Yogurt adalah makanan untuk tumbesaran. Yogurt boleh membantu anak-anak yang mempunyai masalah tumbesaran. Yogurt mepunyai daya cerna protein yang lebih mudah dan meningkatkan penyerapan mineral .

6. Yogurt dapat mengurangkan jangkitan kulat. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa dengan memakan lapan ons yogurt yang mengandungi kultur hidup dan aktif harian mengurangkan jumlah yis dalam vagina dan mengurangkan jangkitan kulat vagina
 


Resepi Berasaskan Yogurt

Kek Yogurt


Kekyogurt


Bahan-bahan ( 18cm )

250gram Plain Yogurt
200 ml whipping cream
8gram (2 sudu besar) gelatin
70 gram gula
120ml susu segar
1 sudu kecil jus lemon

untuk base kek
10 keping biskut oreo
50 gram butter yang telah dicairkan.

Cara-cara
1. Keluarkan inti biskut oreo yang putih tu, inti tak guna ye, amik bahagian biskut nye sahaja, hancurkan .pastikan ketuk hingga hancur ye,  masukkan mentega yang dicairkan tadi. pastikan biskut oreo yang hancur tadi boleh dikepal, 

Alas acuan kek dengan kertas minyak, kemudian tekan pada dasar acuan kek, menggunakan  je, pastikan betul-betul padat dan letak dalam peti ais lebih kurang satu jam.

2. (penyedian kek pula )

 masukkan 2 sudu besar air di dalam cawan dan letakkan gelatin kacau supaya tak beketul. panaskan susu di dalam periuk, masukkan gula dan larutan gelatin tadi dan kacau sehingga gelatin betul-betul larut, tutup api dan sejukkan sebentar.

3. Selepas itu, pukul yogurt sekejap hingga creamy, kemudian pukul pula whipping cream hingga creamy, tapi jangan kental sangat ye, masukkan yogurt, jus lemon dan bancuhan susu segar tadi. kacau menggunakan spatula dan curahkan didalam acuan kek, simpan di dalam peti ais lebih kurang 4 jam ataupun semalaman.  Sedia untuk dipotong dan sedap dimakan bersama sos blueberry atau orange marmalade. 



Selamat Mencuba ye.






Sumber

resepi:google








11 comments:

toyolkiut said...

huhu..
TK kurang gemar yogurt masam..
smlm kn..TK smlm tngok yogurt dibuat kasut..

LyNn HaMzAh said...

yogurt sedap...lebih2 lagi peach yogurt...kegemaran lynn tu...

Sharifah nor said...

ehhh..apa saja kalau dah jadi kek..mesti sedap nya..lebih2 lagi yogurt..!!!

saya_arief said...

kami suke yogurt.
:D

masmurni said...

ada yg suka...ada yg tak suka tapi saya suka yogurt....baik utk wanita tau...

AngahSayang2314 said...

wah sedapnyerrrrrrr

Lady Lavender said...

saya pun suka yogurt..tapi bila la nak kurus nih?? heehee..kat sini yogurt tersangat la murah...

one2paii said...

gua pun suke gak yogurt..ape kate lu tolong buatkan gua resepi yang lu tayangkan tuh..cam menarik jerk..hehe

masmurni said...

angah/lavender:memang sedap...

one2paii:hehe..memang ada buat sebiji ni...masih tunggu membeku..esok bru leh mkn kot...nk try dulu..klu jd bru boleh buat utk org...haha

orang muo said...

sesekali je merasa

Pendekar Berkuda said...

yougurt?? yakult ada tak?? hehe~~

SB prob pulak la...lalala~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs