http://masmurni.blogspot.com/

Monday, May 13, 2013

Tips menambah FIBER untuk Diet Anda


FIBER atau Serat. Perkataan yang menjadikan sistem pencernaan kita tersenyum. Walaupun terdapat banyak makanan tambahan serat yang dijual di farmasi, kita lebih suka untuk mendapatkan serat daripada makanan yang kita makan setiap hari.

Terdapat dua jenis serat; larut dan tidak larut;
Serat larut menyerap banyak air, mewujudkan agar-agar besar di dalam sistem penghadaman. Ia membuatkan anda merasa kenyang lebih lama. Fikirkan: pear, oatmeal, kacang.
Sumber serat larut atau prebiotik dicerna sebahagian besarnya kepada kita tetapi adalah penting untuk kesihatan bakteria baik (probiotik) menduduki di dalam usus kita. Kita mendapat bakteria baik daripada makanan seperti yogurt dan kefir.
Serat tidak larut atau pelawas juga dicerna, ia menyimpan perkara-perkara yang bergerak melalui sistem. Ia cenderung untuk menjadi kering dan tipis kerana kandungan selulosa yang tinggi. Fikirkan: kulit epal dan penutup/kulit luar bijirin, benih, dan kacang.
Bran gandum, kulit luar bijirin gandum, adalah salah satu sumber serat larut yang boleh didapati secara meluas dan murah. 

7 LANGKAH UNTUK MENAMBAH FIBER UNTUK DIET ANDA
5-9 hidangan setiap hari!


1. Makan 5 hingga 9 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.

2. Selalu memeriksa label nutrisi makanan yang anda beli. Kandungan serat sekurang-kurangnya 4 gram setiap hidangan adalah satu permulaan yang baik.

3. Pilih makanan gandum apabila mungkin. Ini termasuk beras perang, oat, dan roti yang dibuat dengan tepung gandum.

4. Jangan bimbang jika anda melihat perkataan inulin, fructooligosaccharide, atau ekstrak akar chicory pada label pemakanan; bahan-bahan ini adalah semata-mata satu bentuk serat larut.

5.One sudu dedak gandum mempunyai 4 gram serat. Taburkan pada salad anda. Menggunakannya dalam yogurt, casseroles, sup, dan barang-barang dibakar. Anda tidak akan perasan ianya ada.

6. Fokus untuk meningkatkan pengambilan serat anda hingga 35 gram sehari. Sistem anda akan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan makanan yang tinggi serat. Tingkatkan pengambilan serat anda secara berperingkat.

7. Minum BANYAK AIR untuk menggalakkan pembuangan sisa pepejal.

Formula pengiraan jumlah air untuk dikonsume sehari ( http://nuramie.wordpress.com/2011/10/10/berapa-banyak-kita-perlu-minum-air-putih-sehari/)

TIPS PEMAKANAN FIBER

Sentiasa memilih roti gandum atau, lebih baik lagi, membuat roti anda sendiri di rumah dengan menggunakan tepung gandum

Makan sayur-sayuran mentah apabila mungkin untuk membantu memberikan sistem pencernaan anda senaman serat. Makanan mentah dipercayai mengandungi enzim "hidup" serta vitamin undenatured. Sama ada sains di sebalik pergerakan makanan mentah benar-benar sah atau tidak, kita tahu bahawa sebahagian daripada kandungan vitamin makanan yang hilang melalui memasak. Nikmati salad taman segar dan sayur-sayuran mentah seperti lobak merah, batang saderi, brokoli florets, dan lain-lain

Jika anda hidup dengan keadaan perubatan - Guam seliak, Penyakit Crohn, ulser kolitis, IBS (sindrom keradangan usus), atau keadaan lain GI, pastikan untuk berunding dengan doktor atau pakar pemakanan anda sebelum menukar diet anda dalam mana-mana cara.
Jerusalem artichokes

Nikmati Jerusalem artichoke atau sunchokes. Ini adalah sayuran berakar seperti kentang tetapi kebanyakan kanjinya adalah fructooligosaccharide; kita tidak mempunyai enzim yang sesuai untuk mencerna kanji jenis ini. Tetapi bakteria baik dalam usus kita akan  melakukannya. Di samping menyediakan banyak serat larut, sunchokes boleh menjadi pilihan yang baik untuk orang-orang yang mengira kalori.

oleh Cynthia E. Field (Kitchen Chemist)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers