http://masmurni.blogspot.com/

Monday, May 13, 2013

Bagaimana memasak SUP yang berkhasiat! (Elakkan sup di dalam tin atau peket)


Selain bawang goreng, taburkan sup panas anda dengan beberapa keju dicincang untuk rasa tambahan dan nilai pemakanan. 
Ulangi kata saya: "Sup tidak perlu datang dalam tin." Ya, sup dalam tin adalah mudah. Hanya panaskan dan hidang. Bagaimanapun, anda mungkin akan membayar harga yang - bukan sahaja dari segi ringgit tetapi dari segi aditif tambahan seperti sodium. Walaupun sodium merupakan mineral biasa, lebihannya boleh membawa kepada masalah kesihatan.

Membuat sup di rumah begitu mudah sehinggakan sesetengah pembaca mungkin mencemuh penulisan artikel  mengenai proses ini. Tetapi bagi orang-orang yang membesar dengan  sup di dalam tin, untuk mengetahui betapa mudahnya untuk membuat sup adalah sesuatu yang sangat menguntungkan.

Kita suka membuat sup untuk beberapa sebab. Kita mengawal apa yang masuk ke dalam sup. Kita boleh menambah garam (atau tidak). Mungkin, terbaik dari semua, kita boleh menggunakan apa sahaja yang kita ada di tangan, termasuk sayur-sayuran bermusim atau daging yang ditinggalkan daripada makan yang lain. Anda juga boleh melontarkan daun-daun yang ditanam di halaman rumah.
Sup sangat mudah disediakan di rumah

6 LANGKAH PENYEDIAAN SUP

1. Di dalam kuali, tumis satu atau dua ulas bawang putih yang dihancurkan dalam beberapa sudu minyak zaitun dara (Virgin Olive Oil) di atas api yang sederhana.

2.Masukkan sayuran seperti bawang dihiris, lada, atau cendawan yang mendapat manfaat daripada bahan ditumis. Jika anda mahu untuk menambah beberapa udang segar untuk sup anda, anda akan berbuat demikian pada masa ini dan masak sehingga udang bertukar merah jambu. Anda juga mahu daging coklat dalam langkah ini.

3.Perkataan sup, sudah tentu, menunjukkan asas cecair. Di sini anda mempunyai banyak pilihan: sup (ayam, sayur-sayuran, daging lembu). Tambah  2 cawan cecair untuk sup anda, lebih jika anda suka sup nipis.

4. Masukkan sayur-sayuran; di sinilah bermulanya keseronokan memasak sup. Hampir apa sahaja boleh dicampak ke dalam kuali. Kita suka kale segar, chard, bayam, lobak, celery, dan lain-lain. Anda juga boleh menambah ke dalamnya sekepal beras atau pasta untuk menambah karbohidrat untuk sup anda. Untuk
meningkatkan protein tambahan, terutama dalam sup vegetarian, menambah beberapa tin kacang peas hijau atau melontarkan dalam beberapa genggam pra lentil dibasuh atau kacang black eyed peas.
Kacang peas
Black eyed peas
5. Biarkan sup menggelegak selama 20 hingga 30 minit atau sehingga semua bahan-bahan sudah masak. Sup dengan bijirin beras atau kacang kering mungkin mengambil masa yang lama untuk memasak.

6. Nikmati sup anda dengan segera, boleh juga disejukkan untuk simpanan sehingga empat hari, atau biarkan sejuk dan dibekukan untuk keseronokan hidangan masa depan.


Tips tambahan: Untuk menambah nilai pemakanan, campakkan ke dalamnya beberapa sayur-sayuran laut. juga dikenali sebagai rumpai laut atau alga.
Tambah herba segar atau kering untuk sup anda untuk
rasa tambahan dan nilai pemakanan.


by Cynthia E. Field (Kitchen Chemist)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers