http://masmurni.blogspot.com/

Monday, May 13, 2013

Adakah Berbahaya Memotong Bawang & Cuba Untuk Menggunakannya Keesokan Hari?

Berita Palsu!


Baru-baru ini, terdapat berita yang mendakwa bahawa bawang mentah yang sudah dipotong adalah magnet kepada bakteria dan tidak selamat untuk dimakan selepas disimpan.

Walau bagaimanapun, berita ini tidak mempunyai kesahihan yang saintifik dan telah disahkan sebagai tidak benar oleh pakar-pakar perubatan.

Dr Joe Schwarcz daripada Universiti McGill department Sains dan Masyarakat menjelaskan:
Hakikatnya adalah bahawa bawang tidak selalunya terdedah kepada pencemaran bakteria. Malah, sebaliknya. Bawang mempunyai pelbagai sebatian sulfur yang mempunyai aktiviti anti-bakteria. Tambahan pula, memotong bawang mencetuskan pelepasan enzim yang memulakan tindak balas kimia menghasilkan asid propenesulfenic, yang kemudiannya terurai untuk menghasilkan asid sulfurik. Ia adalah asid sulfurik yang membuat anda menangis dan memedihkan mata! Tetapi asid sulfurik juga menghalang pertumbuhan bakteria. Selain itu, permukaan bawang dipotong kering dengan cepat, mengurangkan kelembapan yang diperlukan untuk bakteria membiak.
Schwarcz juga menyatakan dalam artikel beliau:
Akhir sekali istilah yang bawang adalah "magnet bakteria" tidak masuk akal. Tiada makanan menarik bakteria, walaupun sudah tentu ada yang lebih cenderung untuk menyokong pembiakan bakteria sekali dijangkiti.
Selain itu, bawang tidak muncul di dalam mana-mana senarai makanan yang dikenal pasti sebagai paling mungkin menyebabkan keracunan makanan. Bawang tidak dipaparkan dalam senarai sumber biasa penyakit bawaan makanan. Laporan daripada 'A New York Times' membincangkan Sepuluh Risiko Keracunan Makanan tidak menyebut langsung mengenai bawang. Pertubuhan Kesihatan Sedunia juga telah menerbitkan banyak maklumat tentang Keracunan Makanan; tiada satu pun  yang keluar mengenai bawang sebagai makanan berisiko tinggi.

Sudah tentu, jika bawang dikendalikan atau disimpan dalam keadaan yang tidak bersih - sebagai contoh jika ianya disentuh dengan tangan yang kotor atau dihiris di atas papan pemotong yang tercemar, maka ia boleh memindahkan bakteria berbahaya yang boleh membuat orang jatuh sakit. Walau bagaimanapun, ini adalah benar untuk hampir mana-mana jenis makanan dan, Dr Joe Schwarcz telah menegaskan, bawang mungkin kurang cenderung untuk menggalakkan pertumbuhan bakteria daripada lain-lain jenis makanan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers