http://masmurni.blogspot.com/

Tuesday, April 23, 2013

Bilakah Lemak Di Bakar Ketika Senaman?


Sebenarnya, 15 minit pertama anda bersenaman hanya dapat membakar kalori bahan makanan harian anda. Selepas tempoh 15 minit, barulah senaman 'cardio' tadi akan mula membakar lemak-lemak badan. Senaman 'cardio' atau senaman aerobik ialah senaman yang melibatkan penggunaan udara yang banyak untuk menghasilkan tenaga. Antara contoh senaman 'cardio' ialah berlari, berjalan laju, kayuhan basikal dan berenang.

Covert Bailey, dalam 'Smart Exercise', menyatakan bahawa anda akan membakar lemak selepas hanya dua belas minit senaman aerobik. Jika anda boleh meningkatkan aktiviti aerobik anda ke 30 minit atau lebih, anda akan membakar peratusan yang lebih besar kalori lemak.
Masih terdapat beberapa percanggahan pendapat tentang yang lebih baik - tempoh yang lebih lama pada intensiti yang lebih rendah, atau jangka masa pendek pada intensiti yang lebih tinggi. Jika masa anda terhad, maka intensiti yang lebih tinggi akan memaksimumkan manfaat aerobik anda dalam jumlah yang singkat. Jika anda boleh bekerja untuk tempoh yang lebih lama pada intensiti yang lebih rendah, anda akan mengurangkan peluang anda untuk kecederaan.

Perkara asas senaman ialah anda seharusnya membakar lebih banyak kalori daripada apa yang dimakan. 3,900 kalori bersamaan 0.5 kg lemak. 
(Dari Michael G. Kurilla mgkr2r@uva.pcmail.virginia.edu)

Ini mungkin soalan yang paling kerap dibangkitkan oleh individu yang bersenam untuk tujuan sama ada pengurangan berat badan atau hanya mengawal berat badan. Ini berpunca dari kesedaran bahawa senaman aerobik adalah tambahan penting kepada mana-mana program penurunan berat badan, diet yang ditambah dengan senaman aerobik menghasilkan penurunan berat badan lebih daripada diet semata-mata.





Senaman boleh dikategorikan kepada tiga peringkat; intensiti ringan, sederhana dan tinggi.
Intensiti ringan adalah kadar berjalan kaki yang selesa dan boleh dikekalkan hampir selama-lamanya.
Intensiti sederhana adalah bersamaan dengan purata penyamaan senaman kardiovaskular (dapat bercakap, tetapi tidak menyanyi) dan boleh dikekalkan (dalam individu yang terlatih) untuk ke atas sebanyak 3 - 4 jam. Intensiti tinggi pula, anda langsung tidak dapat bercakap dan hanya boleh dikekalkan selama 30 - 45 minit.

Berdasarkan kajian penyelidikan baru-baru ini dan sangat terperinci, dari segi pembakaran lemak mutlak, senaman intensiti sederhana membakar yang paling banyak lemak. Pada kadar jantung sama dengan kira-kira 75% daripada max, pembakaran lemak akan mendekati 0.5 gram - 1.0 gram seminit.




Pada intensiti sederhana, majoriti kalori digunakan (85 - 90%) adalah kalori lemak, tetapi tahap mutlak adalah hanya kira-kira 60% daripada intensiti yang sederhana. Pada tahap intensiti tinggi, pembakaran lemak menurun ke tahap kira-kira 65% daripada kadar yang sederhana. Kadar yang tinggi dalam pembakaran gula di dalam otot berlaku dan mengakibatkan kesakitan otot.

Kajian di atas dilakukan untuk mereka yang melakukan senaman sebelum sarapan pagi. Bersenam selepas makan akan cenderung untuk menggalakkan pembakaran kalori makanan, bukannya kalori lemak. Penggunaan gula semasa sesi latihan juga akan cenderung untuk melambatkan pembakaran lemak.

2 comments:

umiawadah said...

Lama dah tak bakar lemak...asyik tambah lemak je..

Unknown said...

Diet biar lah dngan senaman. Baru metabolisme tinggi. Lemak pun cepat terbakar kan. Sbelum korang jadi gemok boroi. Belly fat tebal di prut and pinggang. Lakukanlah senaman. kurang kan kalori. Jngan smpai korang menyesal. Lemak tebal tu yang buat korang susah nak kurus. Cuba badan korang kurang lemak. Pastu korang verry aktif senaman, or gym workout. Korang makan banyak mana pun tak akan gemok. Because metabolisme tinggi…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers