http://masmurni.blogspot.com/

Monday, July 23, 2012

Kerana PEGAR, PAGAR dapat nama

Mesti semua pernah dengar pepatah "Harapkan pagar, pagar makan padi", yang membawa maksud 'orang yang diharapkan untuk menjaga sesuatu, namun orang tersebut berlaku khianat dan berpaling tadah'. Jadi dari sekolah rendah kita di ajar dengan pepatah ini tanpa kita mahu berfikir kenapa 'pagar'?

Pagar: "Aku mana ada mulut?"
Kalau difikirkan pun,'pagar' bukan benda hidup dan mana ada mulut nak makan padi. Dan dekat sawah bendang pun takde la pulak 'pak-pak tani' letak pagar dekat sekeliling petak sawah. Teringat la pulak lagu pak tani masa sekolah rendah dulu masa kelas muzik. Sebelum tu jom kita nyanyi...

“Lihat jauh nun di sana tekun petani kerja, 
buah padi masak kuning, isteri kerja sama, 
potong memotong membanting padi nya, 
bercerailah tangkai jerami. 
dulu padi ditumbuk inang tampi, kini mesin jadi pengganti…”

Gambar hiasan
Setelah membuat rujukan di Wikipedia bahasa Indonesia, sebenarnya bukannya pagar, tetapi "Burung/Ayam Pegar"lah watak utama dalam pepatah klasik ini.
Pepatah melayu yang popular di Malaysia harus ditukar kepada "harapkan pegar, pegar makan padi"
Burung Pegar


Burung Pegar atau Ayam Pegar adalah nama umum dari kelompok burung famili Phasianidae ordo Galliformes, termasuk burung-burung jenis Kuau dan lain-lain. Mereka dicirikan dengan sifat dimorfisme seksual yang kuat, warna spesies jantan lebih cerah dan kaya warna serta memiliki ekor yang lebih besar dan panjang. Ukuran tubuh jantan umumnya lebih besar dari pada betina. Jantan tidak memiliki peran dalam membesarkan Burung Pegar muda. Burung Pegar umumnya memakan biji-bijian dan beberapa memakan serangga.
Terdapat 35 spesies pegar dari 11 negara. Yang paling diketahui secara umum tersebar di seluruh dunia melalui introduksi. Beberapa spesies sangat populer sebagai hewan peliharaan, misalnya Pegar Emas.

1 comments:

Rose kakrose said...

burung/ayam tu kan makan padi kenapa nak di harap untuk menjaga padi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers