http://masmurni.blogspot.com/

Friday, September 16, 2011

Muka Bayi Cedera Ketika Dilahirkan

KEADAAN muka bayi yang  lebam  ketika dirawat di HTAR, semalam.


Hati ibu manalah yang tidak sedih,
melihat bayi yang dilahirkan cedera sedemikian rupa..
Kesian sangat melihat keadaan bayi perempuan ini... 
Kalau kita terluka sikit pun dah sakit 
Apatah lagi bayi yang cedera begini rupa..
Kejadian ini berlaku empat hari lepas 
di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR)
Siapa yang perlu disalahkan??? 


Berita selanjutnya di bawah ini:



KLANG: Seorang bayi perempuan yang baru empat hari dilahirkan mengalami kecederaan serius di muka dan mata dipercayai akibat kecuaian doktor di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini ketika menyambut kelahiran bayi itu.

Difahamkan bayi sulung kepada pasangan suami isteri yang baru setahun berkahwin itu tidak dapat menyusu seperti biasa kerana luka di mulut sehingga pihak hospital terpaksa menggunakan peralatan khas untuk memberi susu kepada bayi terbabit yang kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Neonate (NICU) hospital berkenaan. Ibrahim Umran, 23, berkata lebih menyedihkan sehingga sekarang pihak hospital masih gagal memberi penjelasan munasabah mengenai punca kecederaan bayinya itu, malah diherdik oleh doktor bertugas apabila beliau terus mendesak meminta penjelasan. “Apa yang dikesalkan, apabila ditanya jururawat yang menyambut kelahiran bayi saya mengapa kejadian itu berlaku, mereka hanya menjawab tak tahu. Isteri saya memberitahu doktor yang menyambut kelahiran anak kami ialah doktor perempuan dan masih muda tetapi sehingga sekarang saya belum dapat menemuinya untuk meminta penjelasan.

“Saya turut ditengking oleh doktor bertugas dengan mengatakan saya terlampau banyak bertanya serta tidak memikirkan masalah doktor yang terpaksa bekerja siang dan malam tanpa rehat mencukupi untuk merawat pesakit,” katanya yang bekerja sebagai pemandu lori ketika ditemui di sini, semalam.

Ibrahim berkata, ketika kejadian, beliau menunggu di luar bilik pembedahan bersalin sementara isterinya, Siti Aishah Abdullah, 23, menjalani pembedahan pada jam 10.15 malam, Isnin lalu.

“Selepas menunggu kelahiran anak sulung dengan penuh debaran, dua jururawat wanita membawa keluar bayi dan saya sangat terkejut apabila mendapati bayi saya banyak lebam di bahagian muka.

“Hancur luluh hati saya apabila melihat anak sulung yang dilahirkan cedera sedangkan sepanjang tempoh kandungan, doktor mengesahkan bayi saya sempurna dan sihat. Doktor yang melihat bayi saya ada mengatakan kecederaan ini mungkin kerana terkena tangan ketika proses melahirkan bayi,” katanya.

Sementara itu, ketika dihubungi jurucakap hospital berkata pihaknya akan menyiasat kes berkenaan dengan mendapatkan maklumat dari bahagian bersalin sebelum memberikan ulasan lanjut.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop pula berkata, pihaknya ada menerima laporan mengenainya dan siasatan sedang dijalankan.

berita diambil dari SINI

4 comments:

Cik Embun said...

siannya baby tuh.... doktor tu xpatut laa ckp mcm tu.. once diorg dah jd doktor, kena laa pikul tgggjwb tu betol.. jgn laa nak merungut penat keja siang malam...

Lydia Miza said...

siannya baby tu..doktor kerajaan selalu ungkit pasal mereka kerja sian mlm...tu tugas dan tanggung jawab yg wajib mereka lakukan.kenapa nak ungkit psl tu?

Mrs. Daniel said...

Bukan nak perlekehkan hospital kerajaan. Ramai gak pekerja yang baik. tapi dek nila setitik rosak susu sebelanga. apapun alasannya, kalau dah tugas dan melibatkan nyawa hidup mati..harus lakukan dengan ikhlas dan berhati-hati.

bicara mak dara said...

perkara yg sama telah berlaku kepada arwah adik mak dara.. semuanya akibat kecuaian doktor hospital kerajaan tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers