http://masmurni.blogspot.com/

Friday, March 11, 2011

19 March 2011 - Supermoons

19
Apogee/Perigee NASA




Pada 19 Mac 2011, kedudukan bulan bulan dengan bumi akan menjadi lebih dekat berbanding biasa. Kali terakhir fenomena ini berlaku pada tahun 1992. Bulan akan lebih besar 14 peratus dan lebih terang dari biasa. Fenomena yang dikenali sebagai 'Supermoons'. Fenomena ini telah dikaitkan dengan bencana alam yang besar,seperti gempa bumi,banjir,tsunami dan gunung berapi meletup.Namun para ahli astronomi dan saintis mengatakan, kejadian tersebut tiada kaitan dengan supermoons. 


Menurut pengkajian para saintis, mungkin secara kebetulan saja, supermoons terdahulu bertepatan dengan bencana alam - gempa bumi Indonesia pada tahun 2005, banjir Australia pada tahun 1954. 


Menurut pendapat John Bellini, seorang ahli geofisika di US Geological Survey: "Banyak kajian telah dilakukan pada hal seperti ini oleh para saintis USGS dan lain-lain, mereka tidak menemukan sesuatu yang signifikan sama sekali .." Pasang surut akan menarik sedikit lebih tinggi, namun gempa bumi hampir sama sekali tidak terpengaruh dan gunung berapi tidak mungkin menunjukkan perilaku yang luar biasa.


John Vidale, seorang seismolog di University of Washington di Seattle, mengatakan "Secara praktikal, kita tidak akan pernah melihat kesan dari perigee bulan atau melihat sedikit kesannya. 


Mudah-mudahan fenomena ini tidak langsung meninggalkan kesan pada penduduk bumi..
Sama-samalah kita berdoa...Amin

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs