http://masmurni.blogspot.com/

Saturday, November 20, 2010

Keluarga Berry - Rasberry (siri 1)

Just nak berkongsi info tentang keluarga berry.Ok..untuk siri yang pertama ni..kita kenal dulu dengan keluarga berry yang pertama iaitu buah raspberry atau ejaan melayunya rasberry...


Rasberry ada tiga jenis sebenarnya..


 1.Jewel 

    warna :hitam, saiz:standard, sesuai untuk dibuat jam atau perasa. 






 2.Heritage

    Warna: merah,Saiz biasa,warna menarik,sesuai dibuat perasa tambahan,




3. Anne,

    warna kuning pucat,saiz yang lebih besar,manis





Resepi berasaskan buah rasberry:


Muffin Rasberry


Bahan² 
2 cawan tepung serbaguna 
1 sudu besar baking powder 
1/2 sudu teh garam 
6 sudu besar mentega, dilembutkan pada suhu bilik 
1/4 cawan gula perang 
2 biji telur 
1 cawan rasberry dalam tin, ditoskan 
1/2 cawan susu segar 
1/2 cawan krim 
2 sudu besar hirisan badam 

Cara² 
1. Ayak tepung, baking powder dan garam. 
2. Dalam bekas yang berasingan, pukul krim, mentega dan gula. Masukkan telur satu persatu, diselangi dengan rasberry. Masukkan bahan yang telah diayak dan kacau rata. 
3. Sendukkan adunan kedalam mangkuk muffin yang telah disapu dengan mentega dan taburkan hirisan badam diatasnya. 
4. Bakar pada suhu 180 darjah C selama 25 minit. 

Selamat mencuba ....


bersambung ye.....

gambar dan sumber:google

14 comments:

ini blog -nuanza- said...

erm..cute je kan rasbery ni..tp x penah mkn..huhuu

Burhanuddin Baharuddin said...

alamak, perut berkeroncong pula bila melihatkan mufin raspberry tersebut... hehe =)

biskut said...

selamat pagi Mas...sarapan dengan rasberry jer ker..?

ⒸⒶⒽⒶⓎⒶ said...

tiba2 je lapaa :)

misyamissyou said...

wahh..ade yg wane kuning rupenye..suke makan raspberry! tp mahal susah nak dapat..dpt pun jem je..slalu bedal rasp.cis kek secret resepi tu..hehee

sekamar rindu said...

salam...

tq atas info ini...

Suara Kalbu said...

Alamak..menggodanya buah rasbery ni. Muffin tu pun menggoda jugak

Myra Lynn said...

sedap nampak buah tu, sedap lagi kalau boleh makan muffin nya..hehe..err, kenapa ye, tak boleh nak tulis dlm shoutbox tu..tmpt tulis message tu tenggelam la..dah dua kali dtg nak tulis tapi still tak boleh..

Qaseh dalia adelia said...

nampak sedap je...adehhh laporrr

Bee @ honeyvsbee said...

ermm sedapnyer berry tu..terliur..nasib tak preqnan

Solihin Zubir said...

sy suka jem raspaberry.. :D

Rosliza Roslan said...

dtg jenguk

biskut said...

selamat malam Masmurni...

Miecyber said...

Nyummyy...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs