http://masmurni.blogspot.com/

Friday, October 1, 2010

PELIK TETAPI BENAR!!!!!!





Alangkah Peliknya Kita......



Mari kita fikir-fikirkan bersama



  • Pelik ya, Duit RM 50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.

  • Pelik ya, 30 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi.


  • Pelik ya, Betapa lamanya satu jam berada di masjid, tapi betapa cepatnya dua jam berlalu saat menonton wayang di panggung.


  • Pelik ya, tak sampai 30 minit dengar khutbah Jumaat dah rasa jemu, tapi tak pernah puas dengar lagu kesukaan kita walaupun dah ulang dua tiga kaset berkali-kali.


  • Pelik ya, Dengar iklan jualan murah di tv rasa tak sabar-sabar nak pergi beli-belah, Tapi dengar laungan azan tak sabar-sabar nak tukar channel lain.


  • Pelik ya, pasar malam jauh sanggup naik kereta pergi, tapi masjid dekat rumah rasa berat pula kaki.


  • Pelik ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang dengan kawan-kawan.


  • Pelik ya, betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bolasepak jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam solat Tarawih bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.


  • Pelik ya, Rasa susah sungguh untuk habiskan Al-Quran walau satu halaman, tapi majalah hiburan dan novel best-seller 100 halaman pun habis dilahap.


  • Pelik ya, ramai orang berebut paling depan bila menonton bola atau konsert, tapi berebut cari saf paling belakang bila solat jemaah supaya boleh cepat keluar.


  • Pelik ya, susahnya orang mengajak menyebar dakwah, tapi mudahnya orang menyertai dan menyebarkan gossip.


  • Pelik ya, kita begitu percaya pada yang dikatakan di emel di internet, tapi kita sering mempertikaikan apa yang dikatakan Al-Quran.


  • Pelik ya, kita boleh mengirimkan ribuan jenaka termasuk gambar-gambar lucah dan surat berantai dalam emel, tapi bila mengirim yang berkaitan dengan ibadah sering berfikir dua tiga kali.


  • Pelik tak kita.....? Tepuk dada... tanyalah hati dan iman.


13 comments:

F33Z~Hafizah~cucuatokaji said...

singgah di sini smbil komen...shoutbox tak boleh nak post la akk...
hmm..dunia akhir zaman memang camni....smoge kite ambik iktibar dr entry ni :)

amira zakiah said...

membuka mata ramai orang tentang dunia sekarang nie

Bee said...

Singgah. .a'ah kadang2 bee pun pelik dgn diri bee. .

Solihin Zubir said...

muhasabah diri.. T_T

toyolkiut said...

pelik yg mencelikkan diri sendiri..
terima kasih atas peringatan itu..

si biskut said...

dah lekat dah peringatan nie kat dinding surau..hehe

sarah-najwan said...

itulah manusia yer...sama2lah kita beringat...

aibaks said...

uih.. melekat plak kat dada.. haha
tu la dinamakan manusia..

padin said...

peliknya huuuu

Riha NCL said...

thank you for sharing...
sbg ingtn kepada yg sllu lupa...

Kuman Chaos said...

benar segalanya...
kuman "tak bahagia.." Entry

Nsyzwni said...

yeah ! mmg pelik , tapi itu knyataan
thnx follow wani , wani akn follow balik , tapi lmbt skit , cz now bz ngan exam

Tihara said...

memang pelik..itulah hakikat manusia..kita sendiri kdg2 lalai..bagus sama2 mengingatkan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Networkedblogs